entri sebelum berpoya


deodorant....checked
cologne....checked
rambut...checked
lacoste polo shirt....checked
skinny....checked
1 million, paco rabanne....checked

all set...

last tengok cermin....checked

oh, 15min lagi....log in to blogger to kill the times.


Buat pertama kalinya, aku naik cab semula setelah agak lama aku tinggalkan dunia naik public transport ni. Last time aku naik cab tak silap aku adalah dalam past 5-6 months dulu coz kereta pi hantar service.

Kereta aku harini di pinjam oleh my officemate tadi, Si Bakal Bapak Budak, Awi. Kereta dia rosak dan dia terpaksa fetch up his wife yang sarat mengandung.

So, aku balik kerja dari office naik cab.

As usual...aku dengan muka poyonya menahan sebuah teksi ni.

"Nak kemana dik?" Tanye driver teksi.
"Tun Hussein Onn, bang?...Cheras" aku jawab ngan cool
"Masuk, masuk" dia menjawab ngan cool gak

Aku pon masuk dan belum sempat aku tutup pintu kereta, driver itu terus fire aku ngan soalan lagi

"Oh, area Alam Damai tu ke? Kat area rumah Siti masa belum kawin dulu tu ke?" 2 soalan serentak aku di soal. Bagai polis lagaknya.
"Ha...yelah tu." Aku membalas
"Besar-besar rumah ye kat atas bukit tu....susah teksi nak lalu kawasan tu" dia memberi ayat penyata.

Dan tiba-tiba bola mata aku terus fokus pada meter teksi tu.

"RM3?! melampau ni...tahu lah area rumah aku tu cam ko cakap!! susah teksi nak masuk...ni kalau baru bukak pintu dah charge RM3, melampau ar camni!!... "

Aku tiba-tiba rasa panas jek hati ni....tapi kata-kata tadi hanya aku bebelkan dalam hati jek...tak terkeluar dek lidah tuk bersuara. Dan seperti selalunya, gua berlagak cool jek.

.................................

diam seketika dan teksi tu berjalan, sambil aku otak menyusun ayat tuk sedap didengar telinga.

Kemudian, aku bersuara...

"Bang pesal RM3 ni bang? Meter abang rosak ke?" saja aku susun strategi ayat pancing, kaedahnya....

"Eh, dik....adik kurang membaca ke?" jawabnya dengan soalan.

"Iks, lah mamat ni....gua tanye dia, dia tanye gua balik"...kata aku dalam hati lagi.

"Erkk...apasal bang?"

"Kerajaan dah naikkan sume tambang public transport. Dah 3-2 bulan gak la"....dia menjawab dengan selamber dan buat muka lagi cooler than aku.

"Heeee.....Ye ke bang?".....aku tersengeh bangang bagi cover malu.

Lagi power ayat pancing dia bai.....Terkena gua!

nota kaki: moral of the story, mula dari sekarang, aku akan lebihkan membaca paper tuk menambahkan pengetahuan am aku, dari membaca komik manga dan rollingstone.

17 otak kusut masai serabai:

DanieL AdiE berkata...

hahahaha...
tambang cab skang mmg dh agak melampau..
naik je dh charge rm3!!

H_i berkata...

kalau public transport ni efficient takpe nii haprak!
tp mahal...

Qarl berkata...

reading is a good habit

hahah

baca la apa2 bahan yg leh dibaca kan, kan, kan

iyllienaz berkata...

haha..ye ke??dah lama gak xnaek cab..and dah lama tv xbukak since masing2 sebok..baca news kat net je la..tu pon malas..sbb tu xtau..haha

Aliph berkata...

eh. 3 bucks is the standard fare for the first kilometers.
it increase as it reaches few kilometers kot

avegalion berkata...

heheh...
pasal kes tambang teksi naik tu... sampai berita TV pun ada kuar...

tu kalau guna meter... kalau tak guna meter... lagik ler diaorg ketuk! hehe

mai berkata...

cian anggg!!
by d'way, umah kite dekat aje laa kan...
kat BTHO gak..

chotz berkata...

adie:
i think the price ok kot...just matter i tod that the driver saje suka suki dia naikkan meter...but it fair lah.

hafiz:
yeke ke? no comment frm me coz jarang guna public transport.

karl:
yeah...u r right (sambil memegang dictionary skg ni)

iyllie:
huhuhu...sama lah kita

chotz berkata...

aliph:
huhu....saya baru tau about that...my bad

avegalion:
maafkan saya, saya ni buta pengetahuan am negara..hehehe

mai:
oh, berjiran lah kita ye...leh mai raya umah anda?

yoro okino berkata...

kita ok laa tu
kat tempat aku..
tanah sekakang kera tapi 8 hinggit aku kena bayar
dah laa aku naik keta caboooot jer..
hampeh

Lady.ATH.3 berkata...

cab dr umah aku lg melampau... klu ko tak cakap ko tambah RM3 or RM5, diorg mmg akan call balik ckp NO TAXI! sialannn

farish izaryl @izreez berkata...

hahahha taxi mmg 3henget la meter!

Unknown berkata...

mle2 bc aq da tau da yg ko ni kurang m'baca ahaha

chotz berkata...

yuki:
hahahahha
anda telah buat saya jahut kerusi coz ketawa....
walau ianya biadap, namun saya suka org seperti awak...
jujur sangat..
hahahhaha

chokio_nia berkata...

ahaha...aku pon tatau arge tambang da nek..=)

BEAUTYFULL berkata...

tu agey lagi bro..
yang adeq dekat seremban nih...nak g jj o tesco yang dekt nak mampos pon total up iz rm7 1 way...
wat u say...lagi giler..
adeq sanggop jer jalan kaki p sana sorang..
lagi jimat...
tak nyusah owrang..
ada betol x?

-Encik Manis- berkata...

klu nak naik teksi murah..
naik jek...
teksi tunai yg mcm dlm tv tu...
FOC lg...
p/s:driver teksi tu ckp..bl ko nak lawan debat dgn dia lg?teksi dia..leh jd medan pertarungan sekali lg.hahahahah

ktip-ktip

The Best Links

si otakkusut

Foto saya
"I’m selfish, impatient, and a little insecure. I make mistakes, I’m out of control and at times hard to handle. But if you can’t handle me at my worst, then you sure as hell don’t deserve me at my best..."

penganut otakkusut

otak+mereka

...............................